מניצחון במדים לקרב על הראייה: מאבקו של קצין המילואים להכרתו כנכה צה"ל

הכרה בפגיעה בעיניים: מאבק ממושך של קצין מילואים הוביל להכרה בנכות

במשך כ-6 שנים ניהל קצין במילואים מאבק ממושך מול משרד הביטחון להכרה בנכות שנגרמה כתוצאה מהשירות הצבאי. קצין זה, שנפגע בעיניו בשל חשיפה ממושכת לשמש במסגרת תפקידו, נאלץ להתמודד עם דחיית תביעתו להכרת הנכות. לאחר ערעור לבית משפט השלום בבאר שבע, הפכה ההחלטה, והקצין זכה להכרה בזכותו כנכה צה"ל.

התחלת המסע המשפטי

את המסע להכרה בנכותו החל הקצין לפני כשש שנים, כאשר הוגשה תביעה בשמו על ידי עורך דינו, יואב אלמגור. בתביעה נטען כי החשיפה הממושכת לשמש במסגרת תפקידו הייחודי בצה"ל פגעה קשות בראייתו. תפקידו דרש ממנו לתצפת שעות ארוכות על כלי צבאי בגובה רב, לעיתים בשמש היוקדת. במהלך השירות נפגע הקצין ממחלת עיניים הקרויה פטריגיום, שהיא תהליך ניווני כרוני של הלחמית.

חרף חוות דעת של מומחה רפואי מטעם משרד הביטחון, שאישר כי המחלה מחמירה כתוצאה מחשיפה לשמש, דחה משרד הביטחון את התביעה. ההנמקה הייתה כי לא הוכח קשר סיבתי ברור בין תנאי השירות לבין המחלה. המשרד סירב להכיר בנכותו של הקצין, למרות ההמלצות והראיות שהוצגו.

הקצין, שלא ויתר, הגיש ערעור באמצעות עורך דינו לבית משפט השלום בבאר שבע, המשמש כערכאת ערעורים על החלטות משרד הביטחון. בערעור נטען כי במועד גיוסו לצבא נהנה הקצין מראייה תקינה לחלוטין, אך בחלוף כ-15 שנות שירות, נפגעה ראייתו באופן משמעותי כתוצאה מחשיפה ממושכת לשמש.

 בדיקות וטיפולים רפואיים

בשנת 2007 פנה הקצין לבדיקת מומחה ברפואת עיניים עקב תלונות על עיניים אדומות וראייה לא מיטבית. האבחנה הייתה פטריגיום בשתי העיניים, כשהמצב בעין ימין חמור יותר ונדרשה התערבות ניתוחית. הקצין עבר ניתוח להסרת הפטריגיום בעין ימין ובהמשך ניתוח נוסף להסרת משקפיים בלייזר. למרות הניתוחים, המצב בעין שמאל החמיר עד כדי פגיעה משמעותית בראייה, ולבסוף איבד הקצין את ראייתו בעין זו.

 החלטת בית המשפט

במסגרת הליכי הערעור, הסכים משרד הביטחון להכיר במחלת העיניים של הקצין כפגיעה שנגרמה עקב השירות הצבאי. הוועדה הרפואית קבעה את דרגת נכותו, והשופט בדימוס ברוך אזולאי אישר את ההסכמה ונתן לה תוקף של פסק דין. השופט גם חייב את משרד הביטחון לשלם לקצין את הוצאות הערעור.

עו"ד יואב אלמגור מסר בתגובה: "על פי הספרות הרפואית ידוע שחשיפה לאור השמש גורמת לפטריגיום. כעת הכיר בכך גם משרד הביטחון. אנו טענו כי אלמלא חשיפה זו לשמש, לא הייתה מתפתחת אצל התובע מחלת העיניים. בשל צרכים צבאיים, חיילים לא מעטים נחשפים, לגורמים 'טריוויאליים' ויומיומיים, כמו אור שמש, והדבר עלול לגרום לחלק מהם לנכות. כמו כן טענו שלא צריך להוכיח אשמה של הצבא, כשהוא חושף את החיילים לשמש בצורה כזו, אבל מרגע שנפגעו עקב החשיפה הרי שיש לקבל הכרה מלאה בפגיעה בעיניים, וטענתנו התקבלה".

המקרה הזה מדגיש את הצורך בהגנה על זכויות החיילים והשמירה על בריאותם במהלך השירות הצבאי. הכרה בנכות כתוצאה משירות צבאי היא צעד חשוב בהבטחת טיפול רפואי הולם ותמיכה כספית לאלו שנפגעו במהלך שירותם.

עו"ד יואב אלמגור – צלם אייל אורלי

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן