חשיפה: הוועדה הסודית בבג"ץ שמטרתה לשנות את חוקי השפה בבתי המשפט

חשיפת ארגון בוחרים במשפחה: הוועדה הסודית להטמעת שפה להט"בית בבתי המשפט

ארגון "בוחרים במשפחה" טוען כי בית המשפט העליון, בשיתוף נציגי קהילת הלהט"ב, הקים ועדה סודית לקביעת שפה חדשה שתשמש במערכת המשפט הישראלית, במטרה להתאים את הפנייה לאנשים מקהילת הלהט"ב על פי זהותם המגדרית ולא לפי מינם הביולוגי. הוועדה, שבראשה עומדים השופטים דורי ספיבק וירון מינטקביץ, הוקמה במטרה להגדיר נהלים שיחייבו את מערכת המשפט להשתמש בשפה מותאמת זהות מגדרית בכל הליך ומסמך משפטי.

הוועדה כוללת גם נציגים משפטיים בכירים כמו עו"ד ברק לייזר, היועץ המשפטי של מערכת בתי המשפט, ועו"ד הילה בוסקילה מהלשכה המשפטית. לפי הפרסום של ארגון "בוחרים במשפחה", ועדה זו פועלת לעקוף את המוסדות השיפוטיים הקיימים ולהטמיע את השפה החדשה ללא שקיפות ציבורית, ובכך לפגוע ברגשות ובערכים של חלק מהציבור בישראל.

מיכאל פואה, יו"ר ארגון "בוחרים במשפחה", גינה את המהלך ואמר: "אנו רואים בחומרה רבה, את ההתנהלות של נשיא בית המשפט העליון, אשר פועל יחד עם משרד עורכי דין בעל עניין לקביעת נהלים אשר יכפו אג'נדת להטב"ק על כלל הציבור. מדובר בהליך מושחת מבחינה מנהלית. אנו דורשים מנשיא בית המשפט העליון לבטל באופן מידי את הוועדה שהוקמה כדי לעקוף במחשכים הליכים שמתנהלים בגלוי בבית המשפט".

הקמת הוועדה התגלתה במסגרת תביעה שהוגשה נגד נעמה עמית, פעילת רשת חברתית, אשר שיתפה פוסט בו הופיע כתב תביעה שהגיש גבר המזדהה כאישה נגד רשת סופר פארם, לאחר שפנו אליו בלשון זכר. בעקבות השיתוף, הגבר תבע את עמית בטענה לפגיעה בפרטיותה, ובית המשפט פסק כי עליה לשלם פיצוי. עורכי דינה של עמית, מיכאל ליטווק ויהודה פואה מהארגונים "בוחרים במשפחה" ו"בצלמו", הגישו ערעור על ההחלטה וביקשו לעכב את ביצוע גזר הדין.

המהלך של הקמת הוועדה הודגש במסמך שהגישו עורכי דינו של הגבר ממשרד קלעי רוזן ושות'. במסמך הם ציינו כי פנו לנשיא בית המשפט העליון בבקשה להקים נוהל שיחייב את בתי המשפט להתייחס אל אנשים בקשת הטרנסית כפי שהם מגדירים את עצמם. בתגובה לבקשתם, נוצרה הוועדה לקביעת נהלים מחייבים בנושא.

במכתבם נמסר כי התקיימו פגישות עם חברי הוועדה, במהלכן הוצגו חומרים משפטיים רלוונטיים וכן דוגמאות ממערכות משפט אחרות בעולם, אשר אימצו נהלים דומים לטובת אנשים מהקהילה הטרנסג'נדרית.

נושא זה מעלה שאלות חשובות על זכויות הפרט מול שמירה על מסגרות ערכיות במערכת המשפט ועל מידת השקיפות בקבלת החלטות מסוג זה, אשר משפיעות על כלל הציבור בישראל.

נפילות בגליל: נפגעים קלים וחסימת כבישים בשל אמל"ח

נערך עבור אתר 'המשפטן'

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן