הקרב על שלטון החוק: פרקליט המדינה חושף את המאבקים מאחורי הקלעים

בית המשפט העליון

דברי פרקליט המדינה, עמית איסמן, בכנס חיפה למשפט ה-14

בכנס חיפה למשפט ה-14, פרקליט המדינה עמית איסמן נשא דברים שנגעו בנושאים מרכזיים ובעלי חשיבות ציבורית רבה.

איסמן פתח בחיזוק ידי חיילי צה"ל ואנשי הביטחון, ואיחל לחזרתם בשלום ולהחלמתם של כל הפצועים. הוא ציין את האתגרים המשמעותיים שמלווים את המדינה מאז פרצה מלחמת "חרבות הברזל", והדגיש את המחויבות של רשויות אכיפת החוק, ובפרט פרקליטות המדינה, להמשיך ולשמור על שלטון החוק והאינטרס הציבורי גם בימים קשים אלו.

 הנצחת השופט ג'ובראן

איסמן הזכיר את השופט ג'ובראן ז"ל, אשר הלך לעולמו השנה, והעלה זכרונות מהעבודה המשותפת איתו. הוא תיאר את השופט ג'ובראן כאדם עם חוכמה, ידענות משפטית ואנושיות יוצאת דופן. סיפורו האישי ממחיש את היחס האישי והמקצועי שהעניק השופט ג'ובראן למי שהופיע בפניו.

 פרשת "נוה אורנשטיין" ושחיתות שלטונית

איסמן התייחס לפרשת "נוה אורנשטיין", שבה מתנהלת חקירה לבדיקת החשד לקיומה של מערכת יחסים שוחדית בין השופט אורנשטיין לבין אפי נוה, יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר. הוא הדגיש את הצורך במינויים ראויים ותקינים בשירות הציבורי, ואת הסכנה שמינויים לא תקינים מהווים לשלטון החוק ולדמוקרטיה. איסמן ציין כי חשוב לשמור על הליך מינוי ראוי וסדור כדי למנוע חשדות לשחיתות ולשמור על אמון הציבור.

 חופש הביטוי בזמן מלחמה

בנושא חופש הביטוי, איסמן הציג את הדילמות והמתחים שבין חופש הביטוי והמחאה לבין שמירה על הסדר הציבורי, במיוחד בתקופות של משבר לאומי. הוא הודה כי קיימת ביקורת על התנהלות המשטרה והפרקליטות בנושא זה, והבטיח שהאכיפה תהיה שוויונית ומקצועית. הוא הדגיש את הצורך באיפוק והבנה מצד שני הצדדים – הן המוחים והן אנשי המשטרה.

מיגור השחיתות השלטונית

איסמן הדגיש את מחויבות פרקליטות המדינה למיגור השחיתות השלטונית, וציין את החשיבות בחשיפת עבירות שחיתות ציבורית ובטיפול נחוש בהן. הוא ציין את שיתוף הפעולה עם התקשורת ואת החשיבות שבשמירה על החוק וההליך התקין. יחד עם זאת, רבים בציבור חשים כי עדיין קיימת שחיתות בשלטון שמקשה על חיי היום-יום ומערערת את האמון במערכת.

 ביקורת והתמודדות עם תקשורת וחשיפות

איסמן התייחס גם לביקורת המופנית כלפי הפרקליטות והמשטרה על טיפולן בפרשיות שחיתות ציבורית. הוא הדגיש את הצורך בתהליכים מסודרים ובדיקות מקדמיות לפני פתיחת חקירות, וציין את חשיבות שיתוף הפעולה עם התקשורת בחשיפת פרשיות שחיתות. אולם, האיטיות בתהליכים והיעדר שקיפות מלאה מעוררים תחושת תסכול בקרב הציבור.

בסיום דבריו, איסמן קרא לכלל הציבור לשמור על החוק, במיוחד בתקופות קשות ומתוחות. הוא הדגיש את הצורך בשמירה על שלטון החוק והאינטרס הציבורי למען מדינה דמוקרטית ומתוקנת, והבטיח שהפרקליטות תמשיך לפעול בצורה מקצועית וישרה.

דברי פרקליט המדינה, עמית איסמן, בכנס חיפה למשפט ה-14, נגעו בנושאים רגישים ומורכבים כמו שמירה על שלטון החוק, מינוי ראוי בשירות הציבורי, מיגור השחיתות, וחופש הביטוי. הנאום הציג תמונה מורכבת של האתגרים העומדים בפני מערכת אכיפת החוק והפרקליטות, ופתח פתח לדיון ביקורתי על תפקידן ופעולתן בתקופות של משבר לאומי וחברתי.

בית המשפט העליון
קרדיט צילום: מיכל פריימן, מתוך אתר פיקיויקי

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן