חשודה בהטעיית צרכנים וברשות מתכוונים לבדוק הטלת קנס

בניין בית המשפט באר שבע, צילום: אודי דוד בן דוד

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להטיל קנס בסך 752,856 ₪ על חברת אור-סאן בע"מ (הום סטייל) העוסקת בשיווק מוצרי טקסטיל

על פי חקירת הרשות, החברה הטעתה את הצרכנים לגבי מועד האספקה ולא סיפקה את המוצרים במועד הנקבע. בנוסף, החברה הציגה לצרכנים מידע שגוי לגבי תנאי הביטול ולא גילתה את כל הדרכים האפשריות לביטול העסקה. כמו כן, נמצא שהחברה לא החזירה לצרכנים את כספם במועד הקבוע בחוק.

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת אור-סאן בע"מ על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי בסך 752,856 ₪.

הרשות הודיעה כי העיצום הכספי הוקטן ב-20% מהסכום המקורי, שהיה 941,070 ש"ח, עקב היעדר עבירות קודמות מצד החברה. על פי חוק הגנת הצרכן, לחברה יש זכות להגיש את טענותיה כנגד העיצום הכספי או סכומו בתוך 45 ימים ממועד קבלת ההודעה.

יודגש כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

רקע

החברה עוסקת בשיווק של מוצרי טקסטיל, כמו מצעי מיטה, שמיכות, מגבות, וילונות, שטיחונים וכו'. לחברה סניפים הפרוסים ברחבי הארץ וכן אתר אינטרנט.

הרשות קיבלה תלונות מצד צרכנים, מהתלונות עולה כי החברה מטעה את הצרכנים באשר למועד האספקה ואינה מספקת את המוצרים במועד. בנוסף, החברה מטעה בתנאי הביטול של העסקה ולא גילתה לצרכנים את דרכי הביטול של העסקה.

הטעיה במועד אספקת המוצר

נמצא כי, החברה התחייבה לספק את המוצר בתוך מספר ימים מוגדר ומוסכם, אך החברה לא סיפקה את המוצרים במועד. אי אספקת המוצר במועד מהווה דבר העלול להטעות צרכן בפרט מהותי בעסקה – מועד האספקה, ומהווה הפרה של חוק הגנת הצרכן.

הטעיה בתנאי הביטול של העסקה

עוד עולה כי, החברה שלחה חשבונית אל הצרכנים ובה נכתב כי "על פי חוק הגנת הצרכן, ביטול עסקה יתאפשר עד 14 ימי עסקים מיום הרכישה, באריזה המקורית ובצירוף חשבונית. דמי הביטול ינוכו בתשלום על פי החוק 5% או 100 ₪ הנמוך מבינהם". כך למעשה החברה ביצעה מספר התניות המנוגדות לחוק, ובין היתר:

  • החברה קבעה כי ניתן לבטל את העסקה תוך 14 ימים מההזמנה – אך החוק קובע כי אפשרות הביטול היא מיום קבלת הנכס או מיום קבלת מסמך הגילוי הכולל פרטים אודות העסקה.
  • החברה לא התייחסה כלל לאפשרות של ביטול עסקה על ידי אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק ועולה חדש – להם זכות ביטול מורחבת על פי החוק.
  • החברה קבעה כי על מוצרים להיות באריזה המקורית בצירוף חשבונית – מדובר בהתניה שלא קיימת בחוק.
  • החברה לא יצרה הבחנה בין שני סוגי המקרים המופיעים בחוק לעניין ביטול עסקה על ידי הצרכן אלא ציינה באופן גורף כי החברה רשאית לגבות מהצרכן דמי ביטול בסך 5% או 100 ₪ לפי הנמוך מבינהם.

אי החזרת כספים במועד

הצרכנים פנו בדרכים שונות לחברה על מנת לברר מה סטטוס המשלוח שהזמינו ולאחר אי קבלת המוצרים ביקשו לבטל את העסקה. אך החברה לא ביטלה את העסקה במועד ולא השיבה להם את כספם.

קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן:

"הגנה על הצרכנים מפני הטעיות והבטחת עמידה בזכויותיהם היא עמוד תווך בפעילות הרשות. במקרה הזה, החברה פעלה בניגוד לחוק הגנת הצרכן והטעתה את הצרכנים בנוגע למועד האספקה, תנאי הביטול ולא השיבה כספים במועד הקבוע בחוק. על כל עוסק החובה לפעול בשקיפות ובהגינות כלפי הצרכנים. הרשות תמשיך לפעול בנחישות על מנת לוודא שעוסקים מצייתים לחוק הגנת הצרכן ושזכויות הצרכנים נשמרות."

השיגור הבוקר לתל אביב בשעה 6:29 – האם זוהי הסיבה המפתיעה?

בניין בית המשפט באר שבע, צילום: אודי דוד בן דוד
בניין בית המשפט באר שבע, אילוסטרציה. צילום: אודי דוד בן דוד

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן