חברת פדקס 'שדדה' את הצרכנים? קנס כבד של 368,640 ש"ח

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה על כוונתה להטיל קנס על חברת פדקס אקספרס ישראל בסך 368,640 ש"ח בגין גביית תשלומים ללא הסכמה

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן פרסמה הודעה על כוונתה להטיל קנס בסך 368,640 ש"ח על חברת פדקס אקספרס ישראל בע"מ, המנהלת שירותי שילוח אווירי בינלאומי, בעקבות חקירה שנערכה על ידי הרשות. החקירה גילתה כי החברה סיפקה שירותים נוספים לצרכנים שייבאו מוצרים מחו"ל, גבתה עליהם תשלום, מבלי שהצרכנים ביקשו במפורש לקבל שירותים אלו או נתנו את הסכמתם.

החברה, המספקת שירותי שילוח אווירי למוצרים שהוזמנו על ידי צרכנים מאתרים שונים בחו"ל, מחויבת על פי חוק למסור את החבילות לצרכנים תמורת תשלום המיסים והאגרות הקבועים בחוק. עם זאת, מהחקירה של הרשות להגנת הצרכן עלה כי פדקס דרשה תשלומים נוספים מהצרכנים על שירותים כמו דמי טיפול, ניטול ואחסנה, מבלי שהצרכנים ביקשו את השירותים הללו, ומבלי שהייתה לכך הסכמה מצדם.

הרשות קיבלה תלונות רבות מצרכנים אשר נדרשו לשלם מאות שקלים לאחר קבלת החבילות שלהם. בחלק מהמקרים, התשלום נדרש לאחר שהשירות כבר בוצע, כלומר – החברה סיפקה שירותים נוספים לצרכנים שלא התבקשו ומיד לאחר מכן דרשה תשלום בעבורם. בכך פגעה פדקס ביכולת הצרכן לקבל החלטה מושכלת האם הוא מעוניין בשירותים הללו, הפרה שעשויה להיחשב כהשפעה בלתי הוגנת על פי חוק הגנת הצרכן.

:על פי סעיף 3 לחוק הגנת הצרכן, ספקים אינם רשאים לפגוע ביכולתו של הצרכן לקבל החלטה מושכלת לגבי התקשרות בעסקה. סעיף 3(ב)(8) לחוק מוסיף וקובע כי אספקת שירות בתשלום שלא על פי בקשתו המפורשת של הצרכן היא עבירה. בהתאם לממצאי החקירה, נמצא כי פדקס הפרה את החוק, ולכן הרשות הודיעה על כוונתה להטיל עליה קנס בסך 368,640 ש"ח.

עם זאת, חשוב לציין כי הקנס המופחת נובע מכך שלחברה אין הפרות קודמות לפי חוק הגנת הצרכן. בהתאם לתקנות הגנת הצרכן, במקרים בהם מדובר בהפרה ראשונה, גובה הקנס מופחת ב-20%. הקנס המקורי עמד על 460,080 ש"ח, אך הוקטן כאמור לסך 368,640 ש"ח.

 זכות הטיעון של פדקס:

לפי חוק הגנת הצרכן, לחברת פדקס קיימת הזכות לטעון כנגד הכוונה להטיל עליה את הקנס או כנגד גובהו. החברה יכולה להגיש את טיעוניה לרשות להגנת הצרכן בתוך 45 ימים ממועד קבלת ההודעה, ולאחר מכן תוכל הרשות לשקול את הטיעונים ולהחליט האם לשנות את ההחלטה.

השירותים שבגינם נדרשו הצרכנים לשלם כללו דמי טיפול, ניטול (פעולת הפריקה והעמסה), ואחסנה של החבילות לאחר הגעתן לארץ. אלו שירותים שלרוב לא מתבקשים במפורש על ידי הצרכן, ולטענת הרשות להגנת הצרכן, הגבייה בגינם התבצעה בצורה שלא הייתה הוגנת כלפי הצרכן ולא עמדה בדרישות החוק.

המקרה הזה מדגיש את הצורך בקפדנות מצד עסקים בהקפדה על זכויות הצרכנים. כאשר חברה גובה תשלום בעבור שירותים שלא הוזמנו במפורש, היא פוגעת ביכולתו של הצרכן לבצע בחירה חופשית ומושכלת, דבר הפוגע בשוק הצרכני הכללי.

ההחלטה של הרשות להטיל את הקנס משקפת את רצונה להבטיח שעסקים יפעלו בשקיפות מלאה וידאגו לכך שכל תשלום הנדרש מהצרכן יהיה חוקי ומוסכם מראש. המקרה של פדקס מהווה תמרור אזהרה לחברות אחרות, וניתן לצפות שמקרים דומים יזכו לטיפול דומה מצד הרשות בעתיד.

לסיכום, חברת פדקס אקספרס ישראל בע"מ נמצאת כעת מול אפשרות של קנס גבוה על רקע הפרות של חוק הגנת הצרכן, אך בידיה הזכות לערער על ההחלטה. הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן ממשיכה לחקור ולפעול במטרה להגן על הצרכנים ולהבטיח שעסקים יפעלו בהתאם לחוק.

כשהלחימה בצפון פוגעת גם בכיס: ההוצאות בכרטיסי אשראי נבלמות באוגוסט

צילום: גון ר פרי, פיקסבי

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן