מכרז להקמת מכון רישוי בדימונה: הצדדים, ההחלטה וההשלכות
לאחר שלוש שנים וחצי של תהליך משפטי מורכב, הגיעה סופית ההחלטה במחלוקת על מכרז להקמת מכון רישוי לרכבים בדימונה. בית המשפט לעניינים מנהליים קבע כי זכייתו של חנא אליאס במכרז היא חוקית ונכונה, וביקש ממשרד התחבורה למסור לו את ההיתר להתחיל בניה והקמה.
היסטוריה ארוכת הסדרה של המכרז הזה החלה כבר בשנת 2020, כאשר חנא אליאס נבחר כזוכה במכרז על רקע צורך חוסך בזמן וכסף לתושבי הנגב המזרחי. תוכנית להקמת מכון רישוי בדימונה הוצעה כחלק ממאמץ לשפר את גישת הרכב באזור, ולהפחית את הסיכונים וההוצאות של תושבי הנגב בגלל הצורך לנסוע לבאר שבע לביצוע המבחן השנתי. למרות הזכייה הראשונית, התחלה שנים של מאבק משפטי ארוך ומורכב. עורכי הדין חן אביטן ויוסי עטון, המייצגים את אליאס, נאלצו להיאבק במסגרת מלחמת "חרבות ברזל" נגד מתחרה שניסה לטרפד ולבטל את המכרז. במהלך ההליך, גרם משרד התחבורה להודיע בתוך הזמן המוקצה על ביטול הזכייה של אליאס, מה שעורר ביקורת חריפה מצד העו"ד אביטן והבית המשפט.
בפסק הדין האחרון שניתן בימים האחרונים בבית המשפט בתל אביב, נמצא כי החלטת משרד התחבורה לבטל את הזכייה במכרז הייתה לא חוקית ויכולה לגרום לנזק כלכלי רב לאליאס ולתושבי דימונה. הבית המשפט קרא למשרד לספק את ההיתר הנדרש להתחיל את הבניה והקמת המכון, על מנת להקל על תושבי הנגב ולהפחית את העומסים הקיימים. כעת, עם קבלת ההיתר הנדרש, נפתחת דף חדש בתהליך. צפוי שבתוך כשנתיים, מכון הרישוי בדימונה יהיה פעיל ויספק שירות חיוני לתושבי האזור. במקרה של דחיית העתירה, תושבי דימונה היו נאלצים להמתין עוד חמש שנים לפני שהמכון היה יכול להתחיל לפעול.
עו"ד חן אביטן שייצג את הזוכה במכרז:
"אכן בשורה לנגב ולתושבי דימונה בפרט. הליכי מכרז קפדניים הינם חשובים לשם שמירה על שוויון ועקרונות משפט נוספים אך יחד עם זאת נסיבות העניין ומציאות החיים צריכים להילקח בחשבון בשעה שמפעילים את הכלים המשפטיים הנ"ל וכך מגיעים לתוצאה הנכונה והצודקת".
המאבק המשפטי המורכב סיים בהצלחה, אך המשיכות והקושי של התהליך הופכים את הפרויקט ללא פשוט. עם זאת, החלטת בית המשפט ניתנה במענה לצורך חירום ולטובת תושבי הנגב, ומצביעה על חשיבותה של שיפור תשתית הרכב באזור הדרומי של הארץ.