הונאה או פשיטת רגל? איציק דהן ו'קאסה אירופה' במרכז שערוריית המיליונים

בית המשפט המחוזי הכריז: איציק דהן יוכרז כחדל פירעון, חובותיו יאוחדו עם חובות 'קאסה אירופה'

ב-30 ביוני, הכריז סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, כבוד השופט חגי ברנר, על חברת 'קאסה אירופה' כחדלת פירעון. החלטה זו התקבלה לאחר בקשה שהוגשה על ידי עו"ד גיא סרוסי בשם עשרות משקיעים, שטענו כי בעל החברה, איציק דהן, הונה אותם וחייב להם מיליוני שקלים במשותף. עו"ד ארז חבר מונה לנאמן ליישום הליכי חדלות הפירעון בחברה.

עו"ד סרוסי טען בדיון כי דהן מכר נכסים שלא היו בבעלותו ובכך ביצע מעשה הונאה." יש פה סוג תרגיל של הונאה שהמבקש בעל השליטה נקט באמצעות החברה שבבעלותו, עת הוא סיחר אופציות שלא היו בבעלותו למעשה" טען עו"ד סרוסי. "הוא לא השלים את התמורה כלפי בעלי הנכסים בחו"ל הוא ידע שהתמורה לא שולמה. בכל אופן הוא סיחר לחברה שבבעלותו אופציה כאשר הוא לא השלים את האופציה, וכבר הוא מכר את האופציה ללקוחות שלנו".

דהן טען בעדותו בדיון, כי רוב התנהלותו מול המשקיעים נעשתה ברמה האישית, וגם בה הוא נתון לחובות.

לשאלת באת-כוח הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי במשרד האוצר, באם קיימים לו חובות אישיים מעבר לחובות החברה, ענה דהן: "ודאי. רוב העסקה התנהל באישי… אנחנו מעריכים שבפרטִי החובות כעשרה מיליון שקל. אני חושב, אני יכול לפתור את זה עוד לפני… לפני צו הליכים בפרטי, עוד לפני. פשוט לא נותנים לזה זמן, רק עושים רעש ומפריעים לעבוד".

לטענת עו"ד סרוסי, התנהלותו האישית של דהן מול הנושים שלובה בהתנהלות החברה שבבעלותו, וייתכן מאד שקיימים חובות חופפים ומשותפים, ועל כן ביקש מבית המשפט המחוזי, לפעול על פי סעיף 280 בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, ולהורות על איחוד תיקים, של החברה ושל דהן עצמו, ובמסגרת זו להכריז גם על דהן כעל חדל פירעון.

בדיון עצמו, הודיע עו"ד סרוסי לשופט ברנר לעו"ד סרוסי כי הגיש בקשה נפרדת לחדלות פירעון בעניינו של דהן, לביהמ"ש השלום.

בבקשתו טוען עו"ד סרוסי כי בדיון שהתנהל בביהמ"ש המחוזי על גורל 'קאסה אירופה', מודה דהן בכל פה שפעילותו האישית ופעילות החברה שלובים זו בזו עד ללא הכר, וכי רוב החוב ללקוחות קיים ברמה האישית. כל אלה מצדיקים, על פי סעיף 280 בחוק, פתיחה מיידית בהליכי חדלות פירעון מול דהן ברמה האישית, ואיחוד התיק שלו עם התיק המתנהל נגד חברתו בביהמ"ש המחוזי" דברי עו"ד סרוסי.

לבקשה צורפו חוזי רכישה והסכמי הלוואות, עליהם חתום דהן באופן אישי, וכן צ'קים אישיים שלו שבוטלו על ידי דהן או שחזרו בשל אי כיסוי.

לטענת עו"ד סרוסי, לנוכח פעילותו העסקית הענפה של דהן בגרמניה, ועל בסיס התנהלותו הנכלולית, קיים חשש ממשי שהוא פועל להברחת נכסים בגרמניה. "מדובר באדם שהונה והוליך שולל את המשקיעים, ואין בכוונתו לפרוע את החוב, למרות ההזדמנויות הרבות שניתנו לו", דברי עו"ד סרוסי.

הבקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון ברמה האישית נגד איציק דהן הועברה מביהמ"ש השלום לעיונו של השופט ברנר מביהמ"ש המחוזי, ולעו"ד ארז חבר שמונה למפרק של 'קאסה אירופה ולמנהל תיק פשיטת הרגל של דהן'.

מיד עם קבלת הבקשה, הוציא המפרק, ארז חבר, בקשה להורות על איחוד הליכי תיק החדלות הפירעון של בעל השליטה, וכך הוא כותב בה: "עם קבלת צו המינוי, זימן הנאמן את בעל השליטה בחברה, לחקירה במשרדו לצורך קבלת פרטים אודות נסיבות קריסתה של החברה וכן פרטים בדבר נכסיה של החברה. בעל השליטה בחברה שיתף פעולה עם הנאמן, מסר פרטים בקשר לחברה, בקשר לנכסיה וכן בקשר לנסיבת קריסתה.

"במסגרת החקירה, טען בעל השליטה כי ענייני החברה ונכסיו הפרטיים של בעל השליטה נוהלו במקשה אחד ואף נרשמו על שמו של בעל השליטה. בתום החקירה, ולאור עירוב הנכסים בין החברה לבין נכסיו הפרטיים של בעל השליטה, הסכים בצל השליטה כי תיק החדל"פ האישי ותיק החדל"ת דנא יאוחדו תחת התיק דנא".

השופט ברנר קיבל את בקשתו של המפרק ארז חבר, והוציא פסק דין פתקית ובה פסק: "כמבוקש". לדברי עו"ד סרוסי, משמעות הדבר כי איציק דהן הוכנס לחדלות פירעון, , ומעתה יתנהלו חובותיו האישיים, וחובות החברה שבבעלותו, כמקשה אחת, על ידי הנאמן ארז חבר שמונה על ידי בית המשפט.

פרשת מעלליו של דהן עלתה לכותרות לפני כמה חודשים בכתבת תחקיר בסדרת "הנוכלים" של אדוה דדון ב'חדשות 12'. בכתבה הובאו עדויות רבות של משקיעים ששמו את מבטחם באיציק דהן ובחברת 'קאסה אירופה' שבבעלותו והעבירו לידיו מאות אלפי שקלים כל אחד, תוך שהם מאמינים, כי כספם יזכה לתשואות גבוהות. למשקיעים הובטח כי כספם יושקע בנכסי נדל"ן מניבים בגרמניה, אך בפועל, כלל לא ברור אם הכספים שהעבירו לדהן שימשו כספי השקעה, או שבחלקם לפחות נעשה שימוש שונה לחלוטין.

הסיפורים שתיארו המרואיינים בכתבה דומים זה לזה, וכוללים הבטחה לתשואה גבוהה, תוך מצגי שווא על נכסים מפוארים, העברת כספים תמורת מניות שליטה בפרויקטים השונים, ואז עיכובים והתחמקות מתמשכת מהעברת התשואה המובטחת.

דהן והחברה שבבעלותו, כך נטען, נקטו בהתחמקויות ובעיכובים מתמשכים במענה ללקוחות, תוך מתן הבטחות שווא להחזר כספי, שמעולם לא התקבל. כך למשל, לחלק מהמשקיעים ניתנו צ'קים דחויים, אך הם בוטלו על ידי דהן וחברתו טרם מועד פירעונם או שהתגלו כחסרי כיסוי, כל זאת, כך על פי הנטען, בחוסר תום לב ועל מנת לעכב את החזרת כספי המשקיעים.

מיד לאחר שידור התחקיר בטלוויזיה, הגיעו עשרות משקיעים נוספים למשרדו של עו"ד סרוסי, כולם עם טענות דומות, לפיהן דהן וחברתו חייבים לכל אחד מהם מאות אלפי שקלים

עו"ד גיא סרוסי צלם אילן אסייג

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן