ייפוי כוח או צוואה: איזה מסמך מתאים לכם?

מה ההבדל בין ייפוי כוח נוטריוני, ייפוי כוח מתמשך וצוואה? עו"ד תמר קידר עושה לכם סדר במסמכים המשפטיים השונים – על פי הטיפ המשפטי היומי שלה

עו"ד תמר קידר מקבלת שאלות רבות מלקוחותיה בנוגע למסמכים משפטיים, והיא כאן כדי לעשות לכם סדר ולעזור לכם להבין את ההבדלים בין המסמכים השונים. הפעם, היא מסבירה מה ההבדל בין ייפוי כוח נוטריוני, ייפוי כוח מתמשך וצוואה, ומהם היתרונות של כל אחד מהם.

  • ייפוי כוח נוטריוני – מסמך משפטי המאפשר לאדם אחר לפעול בשמו של מייפה הכוח, כל עוד האחרון הוא כשיר מבחינה משפטית. המשמעות היא שהמסמך מאפשר למייפה הכוח להאציל סמכויות לבצע פעולות שונות, כגון ניהול חשבונות בנק, רכישת נכסים, טיפול בענייני עסקים ועוד, כל עוד הוא עדיין כשיר משפטית לקבל החלטות.
  • ייפוי כוח מתמשך- לעומת ייפוי הכוח הנוטריוני, ייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף רק כאשר המייפה מאבד את כשירותו המנטלית. זהו מסמך שמטרתו להבטיח שהעניינים האישיים, הרפואיים והפיננסיים של האדם ינוהלו על ידי מיופה כוח מטעמו, שהוא מינה מראש, במקרים של דמנציה, מחלות נפשיות, או כל מצב רפואי אחר שיגרום לו לאבד את היכולת לקבל החלטות בעצמו.
  • צוואה – מסמך משפטי המפרט את אופן חלוקת הרכוש והנכסים של אדם לאחר פטירתו. כל עוד האדם בחיים, הצוואה אינה רלוונטית, והיא נכנסת לתוקף רק לאחר מותו של המוריש. מטרתה של הצוואה היא להסדיר את חלוקת הרכוש על פי רצונו של האדם ולמנוע סכסוכים משפחתיים או משפטיים לאחר מותו.

 מה כדאי לעשות ומתי?

  • ייפוי כוח נוטריוני – מומלץ במקרים שבהם אדם מעוניין לאפשר למישהו אחר לבצע פעולות בשמו, כאשר הוא עדיין כשיר משפטית, לדוגמה, במקרים של נסיעה לחו"ל לתקופה ממושכת או כאשר קיימת מניעה גופנית זמנית לצאת מהבית ולבצע סידורים משפטיים בעצמו.
  • ייפוי כוח מתמשך- מתאים לאנשים החוששים מירידה בכשירותם לקבל החלטות בעתיד. לדוגמה, במקרה של ניתוח מסוכן, בעיות בריאותיות מתמשכות, או במצבים של חשיפה לפציעות, כמו אנשי כוחות הביטחון. חתימה על ייפוי כוח מתמשך תחסוך את הצורך לפנות בעתיד לבית המשפט לענייני משפחה למינוי אפוטרופוס במקרה של אובדן כשירות.
  • צוואה- לכל אדם שיש לו רכוש וילדים, מומלץ לערוך צוואה מסודרת. הדבר חשוב במיוחד עבור הורים לילדים קטינים, בני זוג ידועים בציבור, אנשים מבוגרים או אנשים העובדים בסביבה מסוכנת. חשוב לציין כי לאחר פטירתו של אדם, כל ייפויי הכוח שהעניק מתבטלים והמסמך המשפטי היחיד שנותר בתוקף הוא הצוואה.

מים מהאוויר: הפתרון המדברי שיכול לשנות את העולם

עו"ד תמר קידר – צילום: אלבום

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן