האזנות סתר דיגיטליות: האם המשטרה חורגת מסמכויותיה?

בעידן בו פשיעה ושחיתות עוברות לזירה הדיגיטלית, משטרת ישראל ושב"כ מגבירים את השימוש בכלים טכנולוגיים כמו "רוגלה" להאזנת סתר. אך האם הכל נעשה בגבולות החוק? בג"ץ נדרש להכריע במאבק על פרטיות הציבור מול אכיפת החוק המתקדמת. מה הם גבולות הסמכות של משטרת ישראל?

על פי ההודעה מטעם היועצת המשפטית לממשלה, העותרת היא האגודה לזכויות האזרח בישראל, מעלה שאלות כבדות משקל באשר לשימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים להאזנת סתר מצד משטרת ישראל ושירות הביטחון הכללי (שב"כ). העותרת טוענת כי השימוש בתוכנות "רוגלה" לפעולות האזנת סתר חורג מהסמכויות שנקבעו בחוק האזנת סתר, תשל"ט-1979, ומבקשת להפסיק לאלתר את השימוש באמצעים אלה עד להחלטה סופית של בית המשפט.

הדיון מתמקד בשאלה האם ניתן להפעיל את הכלים הללו בהתאם לחוק הקיים, או שיש צורך בהסמכה מפורשת. העותרת טוענת כי השימוש ברוגלות, המאפשרות חדירה למכשירים כמו מחשבים וטלפונים ניידים מרחוק, מהווה פגיעה בזכויות יסוד ואינו מוסדר דיו בחקיקה הנוכחית.

עמדת המדינה, כפי שהוצגה בתגובה לעתירה, מדגישה כי החוק הקיים מאפשר האזנת סתר, לרבות חדירה מרחוק למכשירים דיגיטליים, וכי מדובר בכלים חיוניים למלחמה בפשיעה חמורה וטרור. התגובה מציינת כי פרשנות העותרת מצמצמת באופן בלתי סביר את היכולת של גופי האכיפה לבצע את תפקידם, תוך פגיעה ביכולותיהם לנטר ולמנוע עבירות חמורות.

המדינה מבססת את טענותיה על הוראות חוק האזנת סתר ועל סמכות העזר המאפשרת "כניסה למקום לצורך התקנת אמצעים הנדרשים להאזנה". לפי תגובת המשיבים, "מקום" זה כולל גם מכשירים דיגיטליים, והסמכות שניתנה למשטרת ישראל ולשב"כ חלה גם על אמצעים טכנולוגיים עכשוויים.

האזנות סתר – מענה לפשיעה חמורה

בנוסף לכך, היועצת המשפטית לממשלה פרסמה הודעה בה היא מדגישה את חשיבות השימוש בכלים הטכנולוגיים המתקדמים להילחם בפשיעה חמורה ושחיתות שלטונית. לדבריה, "יש הכרח לאפשר למשטרת ישראל לבצע אכיפת דין נחושה ואפקטיבית ביחס לפשיעה חמורה ושחיתות שלטונית, גם באמצעות כלים טכנולוגיים מתקדמים. אין מקום להפוך את המרחב הוירטואלי לעיר מקלט לתכנון וביצוע עבירות."

עמדה זו מחזקת את הטענות כי יש לאפשר את המשך השימוש בטכנולוגיות החדשות, תחת פיקוח קפדני והבטחת מידתיות הפגיעה בזכויות הפרט.

הצעות לשיפור וחקיקה

במסגרת הבדיקות שנעשו על ידי צוות מקצועי שמונה על ידי היועצת המשפטית לממשלה, עלו ממצאים והמלצות הנוגעים לשיפור הכלים הטכנולוגיים בשימוש המשטרה ולהתאמתם לחוק הקיים. הצוות המליץ על שינויים טכנולוגיים כדי למנוע חריגה מהסמכויות המוגדרות בחוק האזנת סתר, כמו הגבלת יכולת המערכות לאסוף מידע מיותר, והדגיש את הצורך בהרחבת החקיקה שתתאים להתפתחויות הטכנולוגיות המהירות של זמננו.

הצוות אף המליץ לקדם חקיקה שמבהירה את גבולות הסמכויות בשימוש בטכנולוגיות הללו, תוך שמירה על זכויות הפרט ועל עקרונות החוק.

לסיכום, הדיון המשפטי הסובב את השימוש באמצעי ריגול דיגיטליים מעלה סוגיות מורכבות באשר לאיזון בין זכויות הפרט לבין צורכי הביטחון הלאומי והמלחמה בפשיעה. המחלוקת תמשיך להתברר בבית המשפט העליון, ובינתיים, השימוש בטכנולוגיות אלו נתון לפיקוח קפדני של הרשויות המשפטיות.

נערך עבור אתר המשפטן

אהבתם את הכתבה? שתפו...

מה חדש?

דילוג לתוכן