דיירי בניין משותף הגישו תביעה נגד חברת האחזקה: "גבו מאיתנו כספים – אבל השירות לא סופק ויצרו לנו חובות מול חברת חשמל, חברת המעליות ועוד "
שוב עוקץ על ידי חברת אחזקה של בניינים, הפעם זה הגיעה לתביעה משמעותית שהוגשה לאחרונה על ידי דיירי בניין משותף נגד חברת אחזקה וניהול, בטענה כי החברה הפרה את כל התחייבויותיה החוזיות. הדיירים טוענים כי החברה גבתה מהם דמי ועד באופן סדיר, אך בפועל לא סיפקה שירותי תחזוקה וניהול כפי שהובטח.
בנוסף, לטענתם, הכספים שגבתה החברה לא הועברו לספקים חיוניים כמו חברת החשמל ולחברת תחזוקת המעליות, דבר שגרם לצבירת חובות גדולים ולפגיעה קשה באיכות חייהם של הדיירים.
חברת הבנייה חייבה את הדיירים לקחת את חברת האחזקות במעמד החוזה
לפי פרטי כתב התביעה שהוגש על ידי עו"ד של הדיירים, חברת האחזקה הובאה לשטח הבית המשותף על ידי החברה היזמית שמכרה את הדירות וחייבה אותם בחוזה במסגרת תכנית "מחיר למשתכן".
מדובר בהתקשרות שנכפתה על הדיירים כחלק מתנאי הרכישה של הדירות, ללא אפשרות בחירה מצד הרוכשים. דיירים שסירבו לחתום על ההסכם נתקלו באיומים כי לא יוכלו לקבל את הדירה, ואילו אלו שקנו דירות בשוק החופשי נדרשו לחתום, אחרת נאמר להם כי הדבר יהווה הפרת חוזה.
בהסכם שנחתם בין הצדדים, נקבעה תקופה ראשונית של 24 חודשים להתקשרות, עם אפשרות לחידוש אוטומטי ל-12 חודשים נוספים, אם לא תינתן הודעה על סיום ההתקשרות 30 ימים מראש. חברת האחזקה התחייבה לגבות דמי ועד בסך של 280 ש"ח לדירה, ובתמורה לספק שירותים חיוניים כמו ניקיון, תחזוקה שוטפת, ותשלום חשבונות חשמל ותחזוקת המעליות.
עיקרי הטענות בתביעה נגד חברת האחזקה:
התובעים מציינים כי למרות גביית הכספים הסדירה, חברת האחזקה לא סיפקה את השירותים כפי שהתחייבה:
- מעילה בכספי דיירים:
החברה גבתה דמי ועד מכלל דיירי הבניין, אך לא העבירה תשלומים לחברות חיוניות כמו חברת החשמל וחברת המעליות ונותני שירות אחרים. כתוצאה מכך, חובות בסך עשרות אלפי שקלים הצטברו על שם הבניין המשותף. - הזנחה תחזוקתית:
שירותי התחזוקה והניקיון שהובטחו במסגרת החוזה לא סופקו בפועל. פניות חוזרות ונשנות של הדיירים לא נענו, והם נאלצו להתמודד עם בניין מוזנח, מעליות שאינן פועלות, וחשבון חשמל שנדרש מהם לשלם בעצמם. - תירוצים שאינם חוקיים לטענת הדיירים:
חברת האחזקה טענה כי "סרבנות תשלום" מצד חלק מהדיירים היא שגרמה לאי-העברת הכספים לספקים. עם זאת, התובעים מציינים כי על פי חוק המקרקעין, כל דייר מחויב לשלם את חלקו באופן פרטני, ולא ניתן להעניש את כלל הדיירים בשל חוב של דייר בודד. - חובות כבדים:
נכון למועד הגשת התביעה, חובות החברה כללו 10,986 ש"ח לחברת החשמל ו-33,082 ש"ח לחברת המעליות. בנוסף, צוין כי החובות ממשיכים להצטבר, וכעת רובצים על כתפי הדיירים שעמדו בתשלומיהם. - פגיעה בזכויות הדיירים:
התובעים טוענים כי מעשי החברה מהווים הפרה חמורה של חובת הנאמנות שלה כלפיהם. החברה, לטענתם, פעלה מתוך כוונת רווח אישית, תוך הזנחת מחויבויותיה הבסיסיות והעמקת הפגיעה בבניין ובדיירים.
תגובת הנתבעים לבית המשפט:
הנתבעים טוענים כי קשיים בתשלום מצד דיירים מסוימים גרמו לבעיות התפעול. עם זאת, התובעים מדגישים כי הסכם ההתקשרות נחתם בצורה אינדיבידואלית, ולכן אין לכך כל תוקף חוקי שמאפשר לחברה להימנע מלספק שירותים.
משמעות התביעה:
התובעים מבקשים מבית המשפט להטיל אחריות אישית על אחד הנתבעים שהוגדר בכתב התביעה כ"רוח החיה" מאחורי החברה, באמצעות הרמת מסך ההתאגדות. הם דורשים פיצויים על עוגמת הנפש והנזקים הכלכליים, וכן החזר של כל הכספים שהחברה גבתה מהם שלא כדין.
התביעה ממחישה שוב את הבעיות הנפוצות בבניינים משותפים, בהם דיירים נאלצים להתמודד עם חברות אחזקה שמכתיבה להם החברה היזמית. במידה ובית המשפט יכריע לטובת התובעים, הדבר עשוי לשמש כתקדים חשוב ולהרתיע חברות אחזקה אחרות מפעולות דומות.
התביעה מתנהלת בבית משפט השלום בעיר אשקלון, שם כבר כמעט שנה ועדיין יש חלופת מכתבים בין הצדדים. נזכיר שבעבר הלא רחוק, התקבלה תביעה נוספת נגד חברת אחזקה בבית משפט השלום באשקלון כשדיירים נדהמים גילו מקרה דומה בו נעקצו על ידי חברת אחזקה.